Ismerd meg rendelőnk névadóját – a zsálya jótékony hatásait

Megfelelő módon alkalmazva a zsálya kiválóan alkalmas bizonyos fogászati problémák kezelésére.

Az orvosi zsálya június-júliusban virágzik. Az ajakosok (Lamiaceae) családjába tartozó, évelő félcserje. Szára 50-100 cm magas, bokrosan elágazó növény.

Szájápolás során, a következőképp alkalmazzuk:

• öblögetés
  • gargalizálás

Gargalizáláshoz, szájöblítéshez naponta többször 2 teáskanál levélből készült forrázattal vagy 2-3 csepp vízben hígított illóolajjal öblögessünk.

Az orvosi zsálya fő hatóanyagai pedig az alábbiak:

• illóolaj (1-2,5%) – tujon, cineol, kámfor
  • cseranyagok (3-8%)
  • flavonoidok
  • diterpének
  • szaponinok
  • keserűanyagok

Antimikrobiális és gyulladáscsökkentő hatásáért az illóolaj felel, antioxidáns hatása flavonoidjainak köszönhető. Fájdalomcsillapító hatással is rendelkezik, így például fogsor okozta sebesedés esetén, ínyvérzés csillapítására, szájnyálkahártya gyulladásnál alkalmazzák leggyakrabban.

A benne található cseranyagok összehúzó és gyulladáscsökkentő hatásúak. Egyébként a keserűanyagok miatt étvágyjavítóként is alkalmazzák.

Azonban a zsálya illóolajában található tujon idegméreg – túladagolásánál forróság vagy szédülésérzés, heves szívdobogás, epilepsziás görcsök léphetnek fel. A tujon főleg az alkoholos kivonatban és a tiszta illóolajban van jelen nagyobb mennyiségben, a vizes kivonatba lényegében nem kerül be.
A zsálya illóolajának tujontartalma miatt terhesség és szoptatás idején nem alkalmazható (legfeljebb a levél vizes kivonata, és az is csak külsőleg).

Tehát a jótékony orvosi zsálya összességében elősegíti a sebgyógyulást, ráadásul kellemes leheletet biztosít.
Számos fogkrémben is megtalálható, mint összetevő, de gyógyszertárban is kapható gél formájában, de bátran készíts főzetet.